web analytics
الصحة و الرشاقة

ما هى اهم العناصر فى وجبة الافطار

كل دكاترة التغذيه والصحه بيأكدوا ان وجبة الافطار هى اهم وجبه فى اليوم كله لان هى دى الوجبه الاساسيه اللى بتمد الجسم بالطاقه والحيويه باقى اليوم علشان يقدر يكمل يومه وينتج فى عمله بشكل سليم بدون تعب او كسل او ارهاق ودايما الدكاتره بتنصح الاشخاص اللى بيعملوا رجيم بتناول وجبة الافطار وعدم تركها لان تركها بيأثر على الصحه وممكن كمان ميدهمش النتيجه المطلوبه فى الرجيم .

* خلونا انهارده نشوف مع بعض ايه هى اهم العناصر اللى المفروض تكون موجوده فى وجبة الافطار.

*فى الدول الاوروبيه والامريكيه الكثير من الاشخاص يبدأون يومهم بتناول الكعك المحلى ولكن هذه العاده خاطئه وغير صحيحه لان هذا الكعك يحتوى على كميات كبيرة جدا من السكريات والكيبوهيدرات التى يهضمها الجسم بشكل سريع ولكنك اذا قمت بتناول بعض الاطعمه التى تحتوى على الالياف فحينها سوف تعلم انك بدأت يومك بشكل سليم حيث ان الالياف تمد الجسم بالطاقه المطلوبه طوال اليوم .

* فمثلا ان قمت بتناول وجبه مكونه من بعض ” الشوفان الممزوج بقليل من عسل النحل وبعض من جوز الهند وشرائح قليله من الموز فسوف تمنجك هذه الوجبه الكثير من الطاقه لما تحتويه من ” مضادات للأكسده وكذلك الالياف “

*ان الاطعمه التى تحتوى على نسبه من الالياف تجعلك تتحكم فى نسبة السكر فى الدم كما انها تحافظ على صحة القولون فلا تبخل على نفسك بهذه الاطعمه التى تحتوى على الخضروات والفاكهه.

*فيجب عليك ان تكثر من تناول الفاكهه فى الافطار كالتفاح مثلا وان تأكل القليل من الخبز وكذلك العسل وغيرها من الاطعمهالمفيده وان تبتعد عن اى اطعمه تحتوى على نسبة سكريات عاليه حتى لاتشعر بالكسل والارهاق طوال اليوم.

فاطمة على

فاطمه على من محافظة دمياط العمر 27 سنه المؤهل الدراسى بكالوريوس تجاره شعبة محاسبه الهوايات الانترنت &مشاهدة الرياضه بشكل عام
إغلاق